Logopeda
Zajmuje się badaniami w zakresie rozwoju mowy i terapii zaburzeń komunikacji człowieka na różnych etapach życia. Zadaniem każdego logopedy jest diagnoza, stymulacja rozwoju mowy, terapia zaburzeń oraz profilaktyka.
Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?
Gdy dziecko:
– nie reaguje na swoje imię,
– nie wykazuje chęci do komunikowania się z otoczeniem,
– do drugiego roku życia nie gaworzy, nie powtarza sylab i nie przejawia zainteresowania mową,
– występuje brak kontaktu wzrokowego z osobą mówiącą,
– podczas wymowy wsuwa język między zęby lub ociera nimi o wargę,
– zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne,
– nie naśladuje gestów, np. gestu “pa, pa”,
– ma napady złości lub śmiechu często nieadekwatne do sytuacji, w której się znajduje,
– zatyka uszy na nagły dźwięk,
– ma wygórowany odruch wymiotny,
– spożywa tylko wybrane produkty,
– nie wykazuje chęci do poznawania nowych dań, smaków i zapachów,
– oddycha przez usta, które są ciągle otwarte,
– śpi z otwartą buzią, może też chrapać,
– nie radzi sobie z połykaniem śliny bądź pokarmów,
– nie umie podnieść, na prośbę rodzica, np. języka do nosa,
– dopytuje się: Co? Powtórz. Nie słyszę!
– zacina się, powtarza sylaby, wyrazy.
Poszczególne etapy rozwoju mowy dziecka mają fundamentalne znaczenie dla jego prawidłowego rozwoju np. intelektualnego czy społecznego, a także dla jego przyszłych sukcesów szkolnych. Przyczyny wad wymowy u dzieci mogą być różne. Do najczęściej występujących zaliczyć można nieprawidłową budowę anatomiczną, skrócone wędzidełko podjęzykowe, małą sprawność ruchową narządów mowy, a w szczególności języka i warg. Wady wymowy są spowodowane równie często nieprawidłowym oddychaniem, długotrwałym ssaniem smoczka, wadami zgryzu lub słuchu. W takich sytuacjach istotna jest odpowiednio wczesna konsultacja u logopedy, która zadecyduje o ewentualnej współpracy specjalisty z dzieckiem oraz rodzicami.
Jesteśmy na Facebooku i Google
Bądź na bieżąco!